Den nattaktiva grävlingen lever farligt på vägarna.

Trafikverket provar grävlingsluckor ut från vägbanan efter brittisk modell i Blekinge.

Sedan ungefär ett år tillbaka pågår ett projekt på väg E22 i Blekinge för att minska antalet trafikdödade grävlingar. Längs en sträcka på cirka två mil har flera metallluckor, som endast går att öppna inifrån vägbanan, monterats i viltstängslet. Luckorna som är ungefär 20×15 cm är det första av sitt slag i Sverige, men har tidigare provats framgångsrikt bland annat i Storbritannien.

Enkla att öppna med en knuff

Malin Lastgård är miljöhandläggare på Trafikverket södra.

– Luckorna monterades förra hösten, men eftersom grävlingarna inte är aktiva under vintern är det först nu vi har kunnat få kunskap om hur det fungerar. Och vi ser på våra viltkameror att grävlingarna är där, men tyvärr har de ännu inte förstått hur luckorna fungerar. Men de öppnar sig väldigt enkelt när djuren puttar på dem, så får de bara rätt på det en första gång så hoppas vi att luckorna kommer bli välanvända.

Anledningen till försöket med luckorna är att grävlingar inte klarar att använda sig av de uthopp (hål i stängslet där djuren kan hoppa ned och landa mjukt i sand) som finns längs vägbanan. Till skillnad från räv, rådjur och dovhjort, som kan ta sig ut via dem, har grävlingen det svårt eftersom den är dålig på att hoppa. Den är heller inte särskilt snabb vilket gör den extra sårbar i trafiken.

Grävlingsluckan påminner om en rejäl kattlucka och kan bara öppnas från ett håll. Grävlingarna kan bara ta sig ut från körbanan, inte in.

Minst 30.000 dör i trafiken varje år

– Därför ville vi verkligen göra något för just grävlingarna. Vi vet att det dör minst runt 30.000 av dem i trafiken varje år, fortsätter Malin Lastgård.

– De siffrorna är dessutom gamla eftersom det inte förs statistik över trafikdödade grävlingar som för större vilt och statens vilt. Men ska jag gissa tror jag knappast att det är färre som dödas i trafiken idag, med ökad biltrafik. Extra illa är det på våren när grävlingshonorna både kan vara dräktiga med nästa års kull och samtidigt har ungar i grytet som svälter ihjäl om hon blir överkörd. Och tyvärr verkar det som att de flesta som blir överkörda är just honor.

Tyvärr blir många grävlingar överkörda på landsvägar där det inte finns stängsel över huvud taget.

– Det har vi på Trafikverket svårt att göra något åt, men kan vi få dem att använda luckorna på större vägar med stängsel så har vi i alla fall gjort något. Jag är personligen mycket förtjust i grävlingar, de är både charmiga och söta.

Sänk hastigheten under dygnets mörka timmar

Försöket med grävlingsluckorna kommer att pågå flera år framöver, det brukar ta tid innan vilt lär sig och tar till sig nya passager.

– Men jag hoppas att om vi hörs igen redan om ett år så har jag positiva nyheter, att grävlingarna har lärt sig att använda luckorna, avslutar Malin Lastgård.

Grävlingen är nattaktiv och mest i rörelse under skymning och dygnets mörka timmar. Genom att sänka hastigheten, särskilt på mindre vägar genom skog eller jordbrukslandskap, och vara uppmärksam kan du minska risken för att just du krockar med en grävling – eller annat vilt.

Text Susann Engqvist Foto Roger Brendhagen, Trafikverket

Artikeln är tidigare publicerad i Våra Rovdjur 3/2024

Ditt stöd är viktigt för att hjälpa oss i vårt arbete för att våra stora svenska rovdjur ska få leva kvar i vår natur. De är ovärderliga.

Rovdjursföreningen

Mer från Tidningen Våra Rovdjur